;

Over het traject

Binnen 5 dagen een oplossing voor uw uitdaging of kans

Onze Innovatie Sprint is gebaseerd op de Google Sprint, ontwikkeld door Google Ventures. Het is een methode om in een vijfdaags proces belangrijke vraagstukken te beantwoorden door middel van het ontwerpen van oplossingen, prototyping van deze oplossingen en het testen en valideren ervan met klanten. Het biedt een mix van bedrijfsstrategie, innovatie, gedragswetenschap, Design Thinking en meer – verpakt in een proces dat, met de juiste support, door elk team kan worden gebruikt.

Door in een multidisciplinair team samen te werken in een sprint, doorbreken we de cultuur van eindeloos overleggen en gaan direct aan de slag met alle juiste stakeholders. Op deze manier bereiken wij wat normaal maanden kost binnen een week. Hierdoor kickstart je het oplossen van een vraagstuk of blaas je nieuw leven in het oplossen van een vastgelopen vraagstuk. Middels de Innovatie Sprint hoeft u niet meer op basis van aannames een oplossing te ontwikkelen, maar door in een week volledig focus aan te brengen, en de combinatie van uw en onze expertise, heeft u aan het eind van de week inzichtelijk aan de hand van harde en zachte data over wat de eindgebruiker precies wilt. Zo investeer je niet onnodig in oplossingen die niet werken, maar handel je op basis van het perspectief van de eindgebruiker. Zo creëer je een optimale route voor het behalen van je langetermijndoelstellingen.

Luvix biedt naast het begeleiden van de Sprint ook een cruciale aanvulling op het team waar nodig. Dit kan variëren van creatief denkvermogen, tot het uitvoeren van de testen met de klanten of het ontwikkelen van je prototype. Daarom kijken we altijd kritisch, samen met u, hoe wij de Innovatie Sprint precies zullen inrichten; waarin we maximaal gebruik maken van de skills en kennis die in uw team aanwezig zijn en vullen deze aan met Luvix mensen waar nodig. Ook houden we hierbij rekening met de beschikbaarheid van uw mensen zodat we optimaal uw beschikbare resources inzetten.

Resultaten

Wat kun je van de Sprint verwachten?

Een creatief customer-centric prototype dat een probleem oplost

Onze methode dwingt jou niet alleen om creatief aan de slag te gaan maar ook om vanuit het perspectief van de klant te denken. Voeg daar onze creatieve slagkracht en kennis van prototyping tools aan toe, en aan het eind van de week heb je een getest prototype waarop je verder kunt bouwen.

Inspireren van jouw mensen om op een andere manier vraagstukken te benaderen

Door samen te werken realiseren we niet aleen een optimale oplossing voor jouw vraagstuk maar we inspireren ook jouw mensen om vraagstukken op een andere manier te benaderen. En dit leidt blijvend effect na de sprint.

Een duidelijke validatie van concepten en strategische vraagstukken

De innovatie Sprint leent zich er erg goed voor het testen en valideren van een bepaalde strategische denkrichting. Onze kennis van de startup manier van denken en doen zoals Design Thinking, Value Proposition Design en de Lean Startup Methode helpt ons uw concepten te valideren.

Programma

In 5 dagen een tastbaar resultaat ontwikkelen.

Maandag - Het probleem en doel in kaart brengen

De gestructureerde discussies van maandag creëren een pad voor de sprintweek. In de ochtend beginnen we met het einde in gedachte en spreken we een langetermijndoel af. Vervolgens maak je een Sprint Map (vraagstuk & probleem) van de uitdaging. In de middag vragen we de experts van jouw bedrijf om te delen wat ze weten. Ten slotte kies je een doelwit: een ambitieus, maar beheersbaar stukje van het probleem dat je in een week kunt oplossen.

Onderdelen van de maandag

  • Team introductie;
  • Intro Sprintweek;
  • Langetermijndoel
  • opstellen;
  • Sprint vragen opstellen;
  • Sprint map invullen (vraagstuk & probleem);
  • Expert interviews;
  • “How-Might-We” notes;
  • Doelwit kiezen.
Dinsdag - Ideation en definitie

Na een volle dag bezig te zijn geweest om het probleem goed te snappen en het kiezen van een doelwit voor je sprint, kun je je op de dinsdag concentreren op oplossingen. De dag begint met inspiratie: het bedenken van mogelijke oplossingen, waarbij ook bestaande ideeën als basis kunnen dienen.. Vervolgens, in de middag, schetst elke persoon een oplossing volgens een vier-stappen-proces dat kritisch denken boven creatief denken verkiest. Tegelijkertijd beginnen wij ook met het plannen van de “klant-testen” van vrijdag door klanten te werven die bij ons doelprofiel passen.

Onderdelen van de dinsdag

  • Oplossingen Demo’s;
  • Customer journey mapping;
  • Creatief denken workshop;
  • De vier-stappen-sketch;
Woensdag - Selectie & concept ontwikkeling

Woensdagochtend zullen wij en het team een stapel oplossingen hebben. Dat is geweldig, maar het is ook een uitdaging. Je kunt ze niet allemaal prototypen en testen – je hebt 1 solide plan nodig. In de ochtend zal je elke oplossing kritisch analyseren en beslissen welke oplossing de beste kans heeft om je langetermijndoel te ondersteunen. Vervolgens neem je ’s middags de winnende scènes uit je schetsen en weeft ze samen in een storyboard: een stappenplan voor je prototype.

Onderdelen van de woensdag

  • Verfijnen oplossingen;
  • Winnaars kiezen;
  • Combineren van oplossingen;
  • Concept kaart invullen;
  • Storyboard-prototype ontwikkeling.
Donderdag - Prototyping

Op woensdag hebben we met het team een storyboard gemaakt. Op donderdag gaan we met een “fake it” -filosofie aan de slag om van dat storyboard een prototype te maken. Een realistische façade is alles wat nodig is om met je klanten te testen, en hier komt het beste deel: door te focussen op de klantgerichte kant van je product of dienst, kun je een prototype in slechts één dag maken. Op donderdag zorg we er ook voor dat alles klaar is voor de klant-testen van vrijdag door het schema te bevestigen, het prototype door te nemen en een interview script te schrijven.

Onderdelen van de donderdag

  • Prototype toolkit training;
  • Definieer rollen voor team prototyping;
  • Rapid prototyping sessie;
  • MVP product tests;
  • “Probleem-interview” training en voorbereiding;
  • Interview testrun met het prototype.
Vrijdag - Testen en valideren

De sprint begon met een grote uitdaging, een uitstekend team – en niet veel anders. Op vrijdag aangekomen heb je veelbelovende oplossingen gecreëerd, de beste gekozen en een realistisch prototype gebouwd. Dat alleen is al een indrukwekkend productieve week. Maar wij gaan nog een stap verder; we interviewen klanten en analyseren hoe zij reageren op het prototype. Deze test maakt de hele sprint de moeite waard: aan het eind van de dag weet je hoe ver je moet gaan om succes te behalen en weet je precies wat je na deze week moet doen.

Onderdelen van de vrijdag

  • 5x klantinterviews;
  • Real-time interview met verzamelen van inzichten door het team;
  • Teamanalyse van inzichten uit interviews;
  • Reflectie op originele sprint vragen op basis van de inzichten;
  • Validatie van hypothesen en veronderstellingen;
  • Opstellen vervolgplan.