;

Over de workshops

Binnen 1 dag anders kunnen denken en doen.

Over “Startup Mindset Workshops”

Boost jouw organisatie en team met de nodige innovatiekennis. Onze workshops zijn de ideale manier om innovatiekennis en -vaardigheden snel en efficiënt binnen jouw organisatie te borgen. Binnen 1 dag leren wij jou wat jij moet weten van:

  • Innovation & creativity: hoe innovatie en creativiteit elkaar stimuleren en hoe je dit kan inzetten in jouw dagelijks werk.
  • Innovation Sprint: alle ins en outs van de bekende Google Sprint methode, zodat je deze voor jouw doeleinden kan inzetten.
  • Growth Hacking: leer snel kansen zien, experimenten opzetten, en data ophalen. Jij innoveert op basis van wat echt werkt!
  • Customer experience (Customer Journey + Insights): Wie is jouw klant en wat wil jouw klant? Begrijp de stappen die jouw klant aflegt en elke voorkeuren elke klant heeft in contactmomenten en communicatie – leer afstemmen en behaal meer resultaat.
  • Het toekomstige businessmodel: breng snel en effectief jouw bedrijfsmodel in kaart en gebruik het Business model canvas en value proposition canvas om systematisch te begrijpen wat de behoeften en wensen zijn van jouw klant om zo het product- en dienstenaanbod te ontwikkelen wat perfect aansluit op hun behoeften.

Onze workshops zijn gericht op ervaren en doen. Na de workshop weet je alles wat je moet weten van de methode en heb je geoefend de nieuwe kennis op jouw praktijk toe te passen. Je gaat naar huis met een goed idee van hoe je aan de hand van deze methode positieve verandering in jouw business kan realiseren.

Liever een workshop over een ander onderwerp? Naast onze workshops met specifieke thema’s hebben wij ook veel ervaring met het ontwikkelen en begeleiden van op maat gemaakte workshops. Neem contact op voor meer informatie!

Resultaten

Wat kunt u verwachten van onze workshops?

Inspiratie

Bieden een inspiratiebron voor de organisatie. Je haalt nieuwe kennis op die je meteen in de praktijk kan inzetten. Door het bijwonen van de workshop raak je gemotiveerd en geënthousiasmeerd over onderwerpen die van belang zijn voor de groei en innovatie binnen organisaties.

Leren je nieuwe skills.

De workshops leren je concrete nieuwe vaardigheden. Door actief bezig te gaan in het onderwerp met de bijbehorende tools, leer je hoe je de kennis in de praktijk moet brengen. Dit zorgt ervoor dat jij of je team de kennis en vaardigheid omtrent een onderwerp als innovatie meteen kunnen toepassen.

Strategische investering

Door te investeren in de kennis en skills van je mensen doe je een strategische investering voor de toekomst. Ze leren efficiënter werken, kunnen beter inspelen op veranderingen in de markt en zijn geïnspireerd om het verschil te maken. Zo zijn dragen de workshops bij aan de toekomstbestendigheid van je organisatie.

Programma

5 onderwerpen met allemaal hun eigen kracht.

Programma overzicht

Hieronder lees je per methode wat behandeld zal worden in het 5-in-1 programma gevolgd door wat we verder bespreken in de 1-in-1 variant.

Innovation & Creativity

Deze workshop is ideaal voor elk team dat nieuwe, disruptieve ideeën voor producten en diensten binnen een grote onderneming wil genereren of hun huidige mindset wil uitdagen.
Deze workshop helpt teams om op een frisse en creatieve manier nieuwe ideeën te bedenken om kansen te benutten en vraagstukken op te lossen. Het biedt een uitstekend startpunt om op een nieuwe manier te gaan denken en los te laten van de vastgeroeste manier van werken.

Deze workshop geven wij voornamelijk aan:

  • Innovation managers
  • Marketing managers
  • Business developers
  • Product managers
  • Management trainees

Traditionele en conventionele manieren van denken en doen zorgen ervoor dat de gevestigde orde wordt verslagen op hun eigen gebied waar ze al jaren in uitblinken. Om deze strijd te kunnen winnen is het belangrijk om te snappen hoe innovatie werkt, waar disrupties vandaan komen en hoe jezelf moet innoveren.

Aansluitend op innovatiekracht gaan we in op enkele handige manieren om creatief te kunnen denken en werken. Een inspiratie om de volgende dag op een andere manier aan de slag te gaan

1-in-1 variant

Een actiegerichte workshop dag waarbij u niet alleen maar gaat zitten luisteren! In deze eendaagse training spreekt Luvix over innovatie en creativiteit waarbij we inspireren met trends die relevant zijn voor uw bedrijf. Door nieuwe brainstorm tools en -technieken toe te passen, genereren we samen met u team meer dan 50 ideeën in een beperkte tijd die aansluiten bij uw vraagstukken. Tot slot begeleiden we u in het creatieve proces van het doorontwikkelen van de ideeën. Zodat u deze kan vormgeven in een creatief concept. Om deze testen houden we aan het einde van de dag een aantal energieke pitches van uitgewerkte concepten.

Innovation sprint

Onze Innovatie Sprint is gebaseerd op de Google Sprint, ontwikkeld door Google Ventures. Het is een methode om in een vijfdaags proces belangrijke vraagstukken te beantwoorden door middel van het ontwerpen van oplossingen, prototyping van deze oplossingen en het testen en valideren ervan met klanten. Het biedt een mix van bedrijfsstrategie, innovatie, gedragswetenschap, Design Thinking en meer – verpakt in een proces dat, met de juiste support, door elk team kan worden gebruikt.

In deze workshops leggen we het proces van de Innovation Sprint uit en leren we uw handige trucs aan. Daarnaast voorzien wij u ook van benodigdheden om zelf aan de slag te gaan. Denk hierbij aan een checklist, tools, templates en een Sprint Kit (stiften etc.)

Deze workshop geven wij voornamelijk aan:

  • Innovation managers
  • Marketing managers
  • Business developers
  • Product managers

1-in-1 variant

Tijdens deze energieke dag gaan wij eerst in op de bestaande theorie Google Sprint. We halen alle belangrijke kennis naar voren in modellen en actuele voorbeelden. Nadat u de stof op een interactieve manier tot u heeft gekregen gaan we daadwerkelijk aan de slag. We beginnen met het scopen van de ideeën en mogelijkheden die oplossing bieden aan uw vraagstukken. Om vervolgens als team met verschillende rollen deze ideeën gaan valideren en tot leven brengen. Bij de Innovation Sprint draait het om snelheid, visualisatie en creativiteit. Nu de keuze op een idee is gevallen starten we de ontwikkeling en werken we een daadwerkelijk prototype uit wat we binnen de groep kunnen testen. Zo beschikt u aan het einde van de dag over een werkend prototype dat eventueel verder ontwikkeld kan worden.

Growth hacking

De Growth Hack methodologie, is een methode waarmee je snel innovatieve ideeën uitwerkt, ontwikkeld en test, die grote impact kunnen hebben op gebieden als sales, marketing en de dagelijkse bedrijfsoperatie. Hiermee test je business mogelijkheden en kansen in datagedreven (markt/klant) experimenten. Tijdens de workshop nemen we je mee in de werkwijze van de growth hack methodologie. Dit doen we aan de hand van praktijkvoorbeelden. Growth Hacking is bij uitstek de methode om op kostenefficiënte manier multidisciplinair te gaan samenwerken en innovaties en procesoptimalisaties te testen en valideren. In deze workshop ligt het zwaartepunt op samenwerking in flexibiliteit en snelheid. We leren je team om snel van idee naar oplossing te gaan en werkbare experimenten opzetten.

Deze workshop geven wij voornamelijk aan:

  • Innovation managers
  • Marketing managers
  • Business developers
  • Product managers

1-in-1 variant

Tijdens deze energieke samenwerkingsdag leer je de Growth Hack methodologie kennen door een aantal spraakmakende praktijkvoorbeelden. Welke toffe bedrijven maken al gebruik van Growth Hacking en wat levert het hen op? Vervolgens gaan we in op de methode en de mindset. Growth Hacking is naast een manier van werken, ook een manier van kijken naar de invulling van je werk. Deze groeimindset en mogelijkheden die dit oplevert komt ook aan bod in deze dag. Naast dat je veel leert over Growth Hacking, gaan we het ook praktisch maken door gelijk aan de slag te gaan samen. We nemen enkele handige tools door en vertalen samen de kennis die je geleerd hebt naar jouw praktijk.

Customer experience (Insights + Customer Journey)

De workshop ‘Customer Experience’ gaat in op de klantreis. Een customer journey is het traject dat een klant doorloopt bij het oriënteren naar een product, van het eerste contact tot aankoop moment, tot het gebruik hiervan. Het gaat hier om zowel de beleving, visuele reis als het gebruikers gemak van aankoop en gebruik. TIjdens de workshop gaan we daarnaast in op ‘Insights’ een even eenvoudig als toegankelijk kleurenmodel, dat in combinatie met een persoonlijk profiel mensen meer inzicht geeft in zichzelf en anderen. Met dit model zijn wij instaat personen/klanten te doorgronden en op basis van deze opgehaalde data zoals; karaktereigenschappen en gedrag de klantreis vorm te geven.

1-in-1 variant

De dag training staat in het teken van het inrichten en ontwikkeling van de Customer Journey op basis van de Insights methode. We beginnen de dag met een algemene voorlichting in beide onderwerpen waarna we actief een klanten insights en journey gaan maken.

Het Insights model is een instrument wat inzicht geeft in jouw eigen voorkeuren voor gedrag en de voorkeuren van anderen. Het maakt gebruik van een begrijpelijke 4-kleurentaal waardoor je met een korte introductie al aan de slag kunt met de kleuren en voorkeuren. Door gebruik van Insights te maken leer je gedrag van anderen beter te begrijpen, effectiever af te stemmen en beter samen te werken. Op basis van het Insights model bepalen we aan welke voorwaarden de klant-reis voor jouw doelgroep moet voldoen.

Het tweede gedeelte van de dag is gericht op de ontwikkeling en invulling van de klantreis. Waarbij we gaan vaststellen welke touchpoints; ‘Dit zijn de verschillende kanalen van een organisatie waarmee een klant in aanraking komt. Zoals het callcenter, reclame-uitingen en de website’, van belang zijn. Verder brengen we de verschillende ecosystemen in kaart: ‘Dit zijn de externe factoren die van invloed zijn op de klant in zijn customer experience. Dit kan een review over een product van een organisatie zijn, maar ook de kwaliteit van partnerorganisaties’. Nadat de klantreis opgemaakt is begint de ‘Journey Mapping’ een proces waarin we de moeilijkheden van de klant in kaart brengen.
Al de ervaringen van de klant worden gebundeld in een customer journey map. In die map staat dan bijvoorbeeld aangegeven dat de klant moeite heeft met het vinden van de afrekenen knop op je website of dat ze je flyers met aanbiedingen volledig over het hoofd zien. Een andere conclusie kan zijn dat klanten vaak even moeten wachten bij de pashokjes en dat er te weinig zitgelegenheid is. Op het moment dat je deze informatie hebt, kunnen er aanpassingen gedaan worden waardoor de klantervaring verbetert en de klanttevredenheid zal stijgen.

Business model canvas + Value proposition canvas

Het Business Model Canvas is bedoeld om snel en effectief een nieuw businessmodel samen te stellen. Het is een tool waarmee je een ondernemingsplan in een A4 kan opmaken. Je brengt je bedrijfsplan overzichtelijk in kaart met 9 bouwstenen. Daarin beschrijf je jouw bedrijf en bijvoorbeeld het verdienmodel, de toegevoegde waarde, klanten, relaties en leveranciers. Op deze manier krijg je snel inzicht of een kans (businessmodel) haalbaar en reëel is. Het geeft een duidelijk overzicht van hetgeen dat je nodig hebt voor de uitwerking van een nieuw businessmodel.

Value proposition canvas

Luvix gebruikt in haar projecten vaak het value proposition canvas om dieper in te gaan op de waardepropositie van een nieuw businessmodel. Hiermee is het een tool die goed aansluit bij het BMC canvas. De verdieping wordt ook wel Waardepropositie canvas genoemd waarbij de klant en zijn wensen centraal worden gesteld. Het draait er bij Value Proposition Canvas om te achterhalen waarvoor de klant een leverancier nodig heeft, wat de klant extra waarde kan opleveren en wat de klant als vervelend of nadelig ervaart.

1-in-1 variant
De dagtraining staat in het teken van de door ontwikkeling van nieuwe businessmodellen en kansen. De workshop leert je omgaan met handige tools en opdrachten om snel en effectief tot kwalitatief hoge uitgewerkte business modellen te komen. Zo toets je op een snelle en gestructureerde manier nieuwe kansen en ideeën. Tijdens de workshop gaan we in op de volgende onderdelen:

1. Customer Segments
Het bepalen van de juiste doelgroep is essentieel. Breng in kaart welke specifieke klanten je wilt bedienen en onderzoek wat de behoefte is van deze doelgroep;

2. Value Proposition
De waardepropositie, ofwel: wat is de onderscheidende of toegevoegde waarde die jij biedt aan de klant? Definieer waarin je daadwerkelijk verschilt van de concurrentie. Bepaal dus in welke markt jouw onderneming zich begeeft en specificeer daarin weer wat je aanbiedt.
Het value proposition canvas gaat dieper in op deze bouwsteen waarin je wordt geleerd hoe je de wensen, behoeften, nadelen en voordelen voor de klant in kaart brengt;

3. Customer Relationships
Bekijk op welke manier je in contact staat met klanten. Als je een brede klantenkring hebt, maak dan een onderscheid tussen de wensen van deze klanten (afnemers die groot inkopen of een particulier die één product bestelt) en kijk naar het rendement dat je kunt behalen op elk van deze klantengroepen;

4. Channels
Dit zijn de (verkoop)kanalen waarmee je in contact komt met klanten. In dit vak in het model beschrijf je onder meer de marketing- en distributiestrategie;

5. Revenue Streams
Met het verdienmodel maak je duidelijk waar jouw inkomsten vandaan komen. Niet alleen nu, maar ook in de toekomst;

6. Key Resources
Onder hulpbronnen worden de belangrijkste bedrijfsmiddelen verstaan, die nodig zijn om de waardepropositie te bewerkstelligen. Hierbij kun je denken aan fysieke middelen (bedrijfsapparatuur zoals een computer of een camera), intellectuele middelen (een patent of een merk) en menselijke middelen (personeel).

7. Key Activities
Wat zijn de belangrijkste kernactiviteiten van jouw bedrijf om de waardepropositie te creëren? Maak duidelijk hoe je waarde toevoegt aan de kwaliteit van je product, aan het onderhouden van klantrelaties en aan het werven van nieuwe klanten.

8. Partners
Het geheel is meer dan de som der delen, luidt een oude wijsheid. Als startende ondernemer kan het soms van belang zijn om met partners samen te werken om de concurrentie met anderen aan te gaan.

9. Cost Structure
Onderzoek hoe de kostenstructuur in jouw bedrijf in elkaar zit. Nadat je de acht bovenstaande bouwstenen hebt beschreven, is het vrij eenvoudig om de belangrijkste kosten hiervan te bepalen.

In de workshop wordt jou en/of je team aangeleerd hoe je de bouwstenen moet inzetten en hoe je deze moet invullen. Wat sluit het beste aan bij jouw organisatie of kans. Het model kan hiermee ook ingezet worden voor innovatie en is daardoor een ideaal brainstorm tool.