;

Innovatie sprint

De innovatie-tak van een grote e-commerce speler kreeg vanuit de organisatie de vraag een nieuwe dienst te ontwikkelen. Normaal gesproken zou deze vraag als traditioneel project worden opgestart, met een ontwikkelfase waarin veel tijd zou worden gestoken in het uitdenken van het ‘perfecte’ concept.

De vraag

Na overleg met onze klant besloten we dit gezamenlijk anders aan te pakken door te werken met prototypes en een ‘minimal viable product’ op te leveren. De vraag die ons werd gesteld is: ontwikkel samen met ons een prototype van onze nieuwe dienst die we snel en gemakkelijk kunnen toetsen bij onze klant en weer doorontwikkelen.

Onze aanpak

Na het verhelderen van het doel en de ideeën bij de nieuwe dienst met de opdrachtgever, worden met twee belangrijke stakeholdergroepen workshops gehouden. Het doel van de workshops was om assumpties te testen, en te achterhalen wat het meest belangrijk is voor de stakeholder in de nieuwe dienst. Deze input werd gelijk omgezet in een prototype en het prototype werd gelijk getoetst in de workshop.

Ons resultaat

Op deze manier kon in een korte periode met een beperkte tijdsinvestering een dienst worden ontwikkeld. Daarnaast is getest of de dienst goed aansluit op de wensen van belangrijke stakeholders van de klant en onze klant zelf. Het prototype werd uiteindelijk door ontwikkeld naar een definitieve versie en zo kon een passende dienst snel in gebruik worden genomen.